Trauma informed yoga

Yoga voor dissociatie

Ontdek hoe trauma informed yoga je helpt, zodat je eindelijk connectie kan maken met je eigen lichaam en je er veilig in voelt.

In deze lessen maak ik gebruik van mijn evidence based opleiding in trauma informed yoga. Ontwikkeld door Center for Trauma & Embodiment at Justice Resource Institute en onderricht door Trauma center Trauma sensitive yoga. Door deze opleiding ontwikkelde ik een zeer veilige reeks voor vrouwen die dissociëren, angst en paniekaanvallen ervaren, kampen met onverklaarbare lichamelijke klachten en vermoeidheid.

We slaan emoties op in ons lichaam en dit heeft een invloed op ons autonoom zenuwstelsel. Yogatherapie kanaliseert die emoties om zo terug samen connectie, veiligheid en kracht in het lichaam te vinden. Je leert ook specifieke technieken die je kan implementeren in het dagelijks leven.

 

Before Trauma informed yoga

  • losgekoppeld van je lichaam en worstelen om je veilig in je vel te voelen

  • Moeite om in je leven aanwezig te blijven- afscheiden van wat er met jou of om jou heen gebeurt.
  • Onverklaarbare lichamelijke klachten
  • Moeite met zelfzorg
  • Moeite met situering in ruimte en tijd
  • Ingesloten, onveilig en pijnlijk gevoel  in het lichaam
  • Uitdaging om connectie te maken met anderen fysiek en mentaal
  • Het gevoel vanop een afstand je leven te beschouwen

* Gebaseerd op resultaten vanuit onderstaande studies

After trauma informed yoga

  • Genade en mededogen: je wordt je meer bewust van wat je nodig hebt om je gezond te voelen en merkt op dat iedereen in een ander tempo beweegt. Genereerd een niveau van zachtheid met je lichaam en geduld met het proces van verandering.
  • Relatie: Een beter contact met innerlijke ervaringen, of een gevoel van weten en afgestemd zijn op wat er binnenin gebeurt, zoals fysieke sensaties en emoties en een sterkere verbinding in persoonlijke relaties.
  • Acceptatie: Je voelt verschuivingen in het acceptatieniveau van jezelf, je lichaam en je leven; vrede hebben met het leven zoals het was en nu is.
  • Gecentreerd: Je zal stillere geest ervaren, minder herkauwen en meer tijd om na te denken, evenals het vermogen om alternatieve perspectieven te zien, minder reactief te zijn en je zal je positiever voelen.
  • Empowerment: TIY is een stap in de richting van een actiever leven en een groter gevoel van controle en vertrouwen in je leven, omdat het hulpmiddelen bied voor effectieve actie en bewustzijn creëert voor nieuwe mogelijkheden. Er is meer betrokkenheid bij activiteiten wat betekend dat er ook een verminderde neiging is om de verbinding te verbreken bij obstakels (bijv. Angst) die voordien betrokkenheid kunnen verhinderen.

Dit zeggen mijn leerlingen

Julie is onverwacht op mijn pad gekomen en heb hier geen seconde spijt van gehad.
Ik heb een healing traject gevolgd en op korte tijd heb ik al een enorme evolutie doorstaan in mijn denken en doen.
Ik ervaarde in het begin van de sessies heel veel onrust in mijn hoofd en daar ben ik nu vanaf.
Ze heeft me geleerd te ademen, dingen anders te bekijken en vooral van mezelf te houden.
De lessen zijn een enorme verrijking geweest en kijk uit naar verdere begeleiding en yogasessies.
Ze is een echte aanrader voor mensen die even overweldigd zijn door de wereld of die willen omgaan met angsten.
Julie, bedankt voor de ondersteuning die ik kreeg, de warme babbels en de rustgevende oefeningen.
Ik kijk uit naar meer van dit!
Je bent een echte pro!
Groetjes,
Anne-Sophie

Dit zeggen mijn leerlingen

Julie, tijdens mijn zoektocht naar heling voor mijn lichaam kwam ik toevallig bij jou terecht, reeds zeer snel bleek dat ik niet alleen ‘fysieke’ vooral ook ‘psychische’ rust nodig had. Heel hard bedankt om mij dat te helpen ontdekken, om voor mij een veilige omgeving te creëren om te leren loslaten en om mij op een zachte manier te bewijzen – dat ondanks mijn vooroordelen en scepticisme dat yoga mijn ding niet zou zijn – dat yoga wel een manier is om mij op weg te helpen naar ontspanning, tevredenheid en uiteindelijk minder pijn.

Veerle D 

Dit zeggen mijn leerlingen

Gepersonaliseerde, oprechte aanpak en een brede kijk op yoga, boeiend en vanuit het hart, een aanrader.

– Tina De Lobel

Dit zeggen mijn leerlingen

Dikke aanrader! ik word vaste klant! 

– Ishie De Wilde

Graag meer info?

* opgelet!

  • De lessen zijn snel volzet omwille van beperkt aantal plaatsen  zodat de kwaliteit van de les verzekerd is
  • Mogelijkheid tot online

Wat is dissociëren?

Dissociëren is jezelf psychisch minstens gedeeltelijk afscheiden van wat er met jou of om jou heen gebeurt. Andere manieren om dit uit te drukken zijn: gevoelloos worden, wegdromen, zich losmaken van het eigen lichaam door te ‘verdwijnen’ of ‘erboven te zweven’, vluchten in fantasie, in trance gaan, zelfhypnose, enz. Je kunt dissociëren van

  • wat je aan het doen bent (gedrag);
  • wat je emotioneel voelt (emoties);
  • wat je in je lichaam ervaart (zintuigen);
  • je besef van wat er gebeurt (tijd of kennis).

Dissociëren kan variëren van enigszins tot volledig, dus van het missen van een paar kleine details tot zo weinig weten dat het zelfs lijkt alsof je er niet bij bent geweest.

* Naar de tekst van Herwig Claeys (klinisch psycholoog verbonden aan de afdeling directieve therapie, Kliniek Alexianen Tienen) en verscheen in het tijdschrift PsychoPraxis (uitgeverij Bohn Stafleu Van Loghum, Houten/Diegem; www.bsl.nl ).

Wanneer treedt dissociatie op?

Iedereen kan in zekere mate dissociëren. Hetzij onbewust, hetzij bewust uitgelokt. Jonge kinderen doen het erg vaak tijdens hun dagdromen en fantasiespelletjes. Het hoort gewoon bij het opgroeien en neemt af in de loop van de tijd. Maar ook volwassenen kunnen wel eens ‘wegdromen’ tijdens het autorijden of wanneer ze naar een vervelende toespraak moeten luisteren. Dissociëren wordt een probleem wanneer het te dikwijls optreedt of aan je controle ontsnapt. Het kan bijvoorbeeld gezond zijn om even aan de stress van het werk te ontsnappen door te dagdromen. Het is ongezond wanneer dissociatie voortdurend voorkomt als ‘vlucht’ voor onopgeloste problemen of voor eisen die het gewone leven stelt.

Sommige dissociatieve ervaringen zoals dagdromerijen en fantasieën schijnen ingebouwd te zijn. Sommige worden aangeleerd door naar anderen te kijken. Opgroeien in een gezin waar iedereen eindeloos TV kijkt, uren achtereen videospelletjes speelt of alcohol of andere drugs gebruikt om het leven aan te kunnen, leert je hoe je jezelf ergens aan kunt ‘onttrekken’. Daarnaast kunnen zich dissociatieve ervaringen voordoen, wanneer we een ‘schokkende’ of ‘overrompelende’ gebeurtenis meemaken. Denk maar aan het meemaken van een ernstig ongeval, waarbij een psychische shocktoestand kan ontstaan. De betrokkenen reageren schijnbaar gevoelloos of onverschillig of raken helemaal in de war. In deze gevallen gaat het om een verdedigingsmechanisme dat automatisch in werking treedt, wanneer de grens van ons incasseringsvermogen overschreden wordt. Je kunt het vergelijken met het overschrijden van de fysieke pijngrens, waarna pijn niet langer gevoeld wordt.

Contact

yogametjulie@gmail.com

Locatie: Goudstraat, Gent

+32 472 65 28 18

© 2020 Yoga met Julie - DESIGNED BY Julie Hubrecht

Open chat
1
Hallo, kan ik je ergens mee helpen?